Blogi | 27.08.19
Mikä olisi paras tapa hankkia rakennusliikkeen tietojärjestelmä? Minkälainen sen pitäisi olla? Mistä sellaisen saisi? Näihin kysymyksiin voi vastata monella eri tavalla, mutta tässä kirjoituksessa kerron, miksi meidän mielestämme vastaus on Jydacom.
Tietojärjestelmän hankkimisessa usein esille tuleva kysymys liittyy keskittämiseen ja hajauttamiseen. Ostaako keskitetty kokonaisjärjestelmä yhdeltä toimittajalta vai hajautettu ratkaisu, joka koostuu yksittäisiin toimintoihin kehitetyistä eri toimittajien sovelluksista, jotka integroidaan toimivaksi kokonaisuudeksi. Tämän tyyppiset pohdinnat on helppo nähdä isompien yritysten murheina, mutta samaa ajatusmallia voi kuitenkin hyvin soveltaa myös pienten ja keskisuurten yritysten osalta.
Rakennusalalle on tarjolla erilaisia ratkaisuja. Joissakin niistä on ratkaistu jokin yksittäinen toiminto erinomaisesti, mutta niillä ei kuitenkaan saa tehtyä kaikkea sitä, mikä liittyy rakennusliikkeen arkeen. Toiset taas pyrkivät ratkaisemaan kaikki tarpeet itse, mikä tarjoaa yhtenäisen kokonaisuuden, joka soveltuu suunniteltuun toimintamalliin, mutta jonka monipuolisuus on rajoitettua. Lisäksi laajan toiminnallisuuden kehittäminen yhteen toimialaan keskittymällä on haastavaa. Monelle toimialalle suunnatut ohjelmat taas tekevät asiat melkein hyvin, mutta usein ei kuitenkaan rakentamisen vaatimuksia vastaavasti.
Jydacom-sovelluksia on tehty rakennusalalle jo yli kolmekymmentä vuotta. Nyt on työn alla tuotesukupolven uudistus, jossa pitkään samanlaisena käytössä ollut Jydacom-järjestelmä saa uuden ilmeen ja pitkälle tulevaisuuteen yltävän teknologian. Uudistustyön keskeisenä ajatuksena on ollut tehdä itse se sovellukset, joissa tarvitaan rakentamisen toimialapiirteitä ja valita markkinoilta laajasti käytössä olevat sovellukset alueille, joissa ei ole toimialakohtaisuutta.
Jydacom-järjestelmän ytimessä on ollut aina ja on jatkossakin työmaiden hallinta. Tarjouslaskelman perusteella luodaan tavoitearvio, johon kohdistetaan toteutuneita kustannuksia ja ennustetaan työmaan toteumaa. Rakentajille kehitettynä järjestelmänä Jydacom tukee täydellisesti rakennusalan nimikkeistöjärjestelmiä ja toimintamalleja. Kustannukset saadaan helposti kohdistettua oikein ostolaskuilta ja työaikakirjauksilta, joissa erityishuomiota on kiinnitetty rakentajien tarpeisiin. Maksuerien käsittely ja suoritepohjaisten sopimusten laskuttaminen toteutuneiden kustannusten perusteella onnistuu tehokkaasti rakentajille kehitetyillä sovelluksilla. Entäpä lisä- ja muutostyöt? Kyllä, niidenkin hallinta, seuranta ja laskuttaminen ovat Jydacom-järjestelmän rakennustoimialan erityispiirteitä.
Sen sijaan palkanlaskenta, reskontrat, kirjanpito ja maksuliikenne ovat pääosin toimialariippumattomia ja niihin olemme valinneet ohjelmistot, jotka ovat laajalti käytössä Suomessa. Olemme sovittaneet ne kiinteäksi osaksi Jydacom-ratkaisua, joten käyttöönotto on helppoa ja kokonaisuus vastaa rakennusalan tarpeita.
Rakentamisen digitalisaatio kehittyy hurjaa vauhtia. Erilaisiin tarpeisiin kehitettyjä sovelluksia on tarjolla monenlaisia, joita Jydacom-tuoteperheeseen ei kuulu. Siksi meistä on tärkeää, että asiakkaamme voivat käyttää tarvitsemiaan sovelluksia integroituna Jydacom-järjestelmään.
Tiivistetty vastauksemme alussa esitettyihin kysymyksiin on hankkia rakennusliikkeen tietojärjestelmä kumppanilta, jolla on vuosikymmenten kokemus rakennustoimialan järjestelmätoimittajana ja joka toimittaa rakennusalan kokonaisjärjestelmän. Ratkaisun tulee olla osa rakentamisen ekosysteemiä, sen pitää olla rakentajille tehty ja sen käyttäjäkunnan tulee olla riittävän iso erityisesti niillä alueilla, joilla tulee lakisääteisiä muutoksia, kuten vuodenvaihteessa tullut kansallinen tulorekisteri. Tällaisessa ratkaisussa on hyödynnetty sekä keskittämisen että hajauttamisen parhaat puolet. Siksi vastauksemme on Jydacom, yhdessä rakennamme paremmin.
Timo Nirhamo, tuotehallintajohtaja
Käytössä syksyn 2021 tunnettuuskampanjan laskeutumissivulla